Steel Horse – In The Storm (2011 / CD / vlastní vydání / heavy metal)

Steel Horse – In The StormNejsem nikterak výtvarně nadaný a nemám příliš ve zvyku, rozebírat vizuální stránku recenzovaných CD. Jenže v případě počinu „In The Storm“ od španělské formace STEEL HORSE se tomu asi nevyhnu. Já vím, že pánové si CD vydali sami a že měli jistě plno starostí s mnohem důležitější stránkou alba, tedy tou hudební, ale takovýhle cover dokáže na první pohled spíš odradit. A to ještě v kombinaci s logem kapely, klišé názvem desky a úsměv loudícím pojmenováním skupiny, které evokuje tisící kopírku MANOWAR. První dojem tedy nejspíš odradí nebo přitáhne pozornost těch, kdož očekávají hudební náplň, které se budou moct po prvních tónech okamžitě vysmát. A pokud někdo přistupuje k nahrávce s tímto úmyslem, pak po oněch prvních tónech spíš dostane pořádnou ránu pěstí přímo mezi oči, aby se mu rozsvítilo a uvědomil si, že přece jen jde především o hudbu a aby si příště dobře rozmyslel další uchechtávání nad drobnostmi, neboť jinak v záloze čeká ještě pěst druhá.

Já osobně k desce přistupoval standardně jako ke všem promům– jednoho dne přišla nabídka na její recenzi. Inu, otevřel jsem MySpace, zděsil se nad obalem a uznale pokýval nad hudebním projevem. A vzhledem k tomu, že mi tihle Španělé zůstali v hlavě, nikdo z kolegů se k nim nehlásil a já neměl nic jiného na práci, skončili u mě. A jejich dítko „In The Storm“ je více než milým překvapením. STEEL HORSE nejen že dokázali, že i s takovým coverem a pojmenováním lze přijít s dobrou deskou, ale také zvládli podat všechny heavy a true metalové záležitosti s grácií tak, aby se do nich někdo neopíral za pozérství nebo příliš těsné kožené kalhoty. Pochopitelně pokud jste již zatvrzelými odpůrci toho, když nějaká skupina proklamuje, že položí svůj život za rock´n´roll, pak se možná poohlédněte po něčem jiném. Ostatní však mohou směle pokračovat. Čeká vás totiž nečekaně svěží jízda, která baví od začátku do konce. Hlavním strůjcem je zpěvák Jorge Cortés, který předvádí velmi solidní výkony a jeho ječák zaslouží náležité uznání. Zvládá i ostřejší polohy nebo náladové pasáže, do nichž dokáže dát svůj výraz. Přirovnat bych ho mohl k celé řadě zpěváků, ovšem asi nejvíc se v určitých polohách blíží Davidu DeFeisovi (VIRGIN STEELE), ačkoli jeho závratných výšek a vybroušených falzetů nedosahuje. V jistých okamžicích mi rovněž připomněl Bobbyho Lucase (ex SEVEN WITCHES). Zbytek kapely se nicméně nenechá zahanbit – ostré riffy, precizní sóla, zábavná bicí a znatelná basa, která dostává prostor, to vše zabalené do příjemného zvuku, který dá lehce vzpomenout na dobu 80. let, kdy byl NWOBHM v plné síle.

Hudebně jdou STEEL HORSE na věc pěkně zostra. Kromě klasiky jako JUDAS PRIEST, v níž se pánové bez pochyb vidí, jako bych tu a tam vSteel Horse hudbě slyšel jakýsi základ již zmiňovaných VIRGIN STEELE (ovšem bez jejich progresivního patosu) a riffařiny a la SEVEN WITCHES nebo nějaké jiné americké power/heavy metalové skupiny (zejména song „Nocturne“ mi v části, kdy přechází do výraznějšího nářezu připomněl desku „City Of Lost Souls“ od těchto Američanů). Obecně „In The Storm“ nenabízí po hudební stránce nic originálního a určitě můžete říct, že podobný styl razí kdejaká heavy metalová skvadra. STEEL HORSE k tomu však dokáží přidat náležitou energii a jejich hudební výkony jsou špičkové. Skladby na sebe také perfektně navazují a o nějakém monotónním poslechu nemůže být řeč. Ví, kdy zařadit hutnější song. Na desku umístili delší skladbu „Crystal Grave“, která je citlivě doplněná o klávesy (nečekejte žádné zbytečné zapojení tohoto nástroje, STEEL HORSE si bez něj krásně vystačí). Umí překvapit změnou nálady („Nocturne“). A na závěr se rozloučí příjemnou instrumentálkou. Ostatní skladby pak prošpikovali chytlavými melodiemi, refrény (zejména „Cross The Edge“) a kde třeba něco pokulhává, tam si aspoň můžete vychutnat dobré hráčské či pěvecké výkony. Ano, našlo se místo i pro několik hlušších míst, ale to k tomu někdy patří a když máte tak nabroušený materiál, můžete to přejít bez výraznějšího pozastavení (jinak by vás to mohlo stát nějaký ten šrám na těle).

Skutečně milé překvapení. Pokud překousnete prvotní předsudky možná dané vizuální stránkou a nevadí vám nedostatek originality, pak si troufám říct, že budete spokojeni. Tohle je určitě jedna z cest, jak být úspěšný – pokud nepřijdete s něčím novým, co tu ještě nebylo (a to jen tak nejde, tuplem ne v tomhle žánru), pak vám nezbývá než vzít to, co už tady je, a předvést to zcela dokonale s pořádnou dávkou energie. A to STEEL HORSE umí. Držím pánům palce, aby jim to dál hrálo tak, jako na „In The Storm“ a aby z toho vylezla i nějaká ta nahrávací smlouva. A protože mě tak nadchnuli, dávám jim oproti původnímu záměru ještě jeden bod navíc, protože tohle je důkaz, že klasický heavy metal je pořád možné zahrát poctivě i v dnešní době!

Vydavatel: Steel Horse

Domovské stránky: Steel Horse

1. The Rebel