DMC – Murderous Power (2012 / CD / Pařát / death metal)

DMC – Murderous PowerSvěte div se, jihomoravská mašina DMC (či chcete-li DEATH MOSH CORE) existuje bez přestávky již od roku ’89. A až letos, po téměř třiadvaceti letech, přichází s debutovým albem. Pamětníci možná budou znát některé z jejich dávných demo nahrávek (kterých mají na kontě hned sedm), ale obávám se, že mladším ročníkům tenhle název neřekne vůbec nic. Oni DMC však nikdy nepatřili mezi nejznámější domácí představitele kovu smrti a vždy se krčili až za KRABATHOREM, MELANCHOLY PESSIMISM nebo TORTHARRY. Na tom se sice nic nezmění ani po vydání tohohle nosiče, ale jméno DMC nepochybně vzroste.

Celá deska se nese v duchu druhé světové války. Obal dostal na starost Jaromír „Deather“ Bezruč (který má na svědomí i logo kapely), což je prakticky sázka na jistotu. Na front coveru je zachycen německý tank Panzerkampfwagen VI Tiger, před kterým stojí „Deather“ junior s dřevěným mečem v ruce. Válečné výjevy se táhnou na pozadí textů celým bookletem, nadpisy dostaly pěkný font, samotné texty jsou pak většinou o pár slovech. Témata se čerpala samozřejmě také z 2WW, ale ač by k tomu mohlo svádět, nejedná se o koncepční album. Vzhledem k délce textů jsem očekával nějaké instrumentální orgie, o to víc mě překvapilo, když jsem vložil CD do přehrávače a vyskočil na mě celkový čas 25 minut a něco málo vteřin k tomu. Od debutu, na jehož přípravy měla kapela několik let, bych čekal něco trochu delšího, ale na druhou stranu, nač dělat hodinovou nahrávku, vždyť album nemusí mít ani půl hodinu na to, aby psalo hudební dějiny. Vzpomeňme třeba na SLAYER a jeho vrcholný opus z šestaosmdesátého. Materiál na debutu je zcela nový, na skladby z dem se nesáhlo ani v jednom případě.

Úvodem válečná čtvrt minutka na navození atmosféry, ze které následně vyjíždí tlumené kytarové riffy „I’m A Protector“ a kapela si ničivým útokem razí cestu vpřed, zpoza mikrofonu všemu vévodí vrchní protektor Quatchud. Ničivé nálety na sluchovody posluchače pokračují dál v „Grave Of Ideals“ a „Subversive Of Dreams“, chvílemi DMC na bitevním poli podnikají až grindové výpady. Výstižně pojmenovaná „Murderous Power“ sice v začátku konečně trochu zpomalí, ale posléze masakruje okolí perfektní náloží riffů, která se postará o to, že z titulní věci je vrchol alba. Bojová jednotka se ukazuje v nejlepší formě, což dokazuje i porcí brutálního death metalu v „Come On And Fight“ a „Cursed“. „Day Of My Suicide“ otevírají nálety bombardérů, ale pravé peklo začíná, až když na scénu vletí kapela. Nápady se nešetří, střílí se ostrými. A to doslova, na konci si jakýsi voják prostřelí hlavu. Na depresivní konec navazuje ještě depresivnější, klávesami podbarvené „Outro“. No, nic příjemného na poslech to není. Dítě pláče, kolem létají letadla, houkají sirény. Válka je holt krutá. Možná v návaznosti na „Day Of My Suicide“, možná v návaznosti na „Outro“ se formace rozhodla vystavět nějakému vojákovi kenotaf klasikou „Cenotaph“ od BOLT THROWER. Žádné změny, žádná vylepšování, prostě to namlátit jako originál. Ale své klady to má a volba to byla rozhodně dobrá. Jenže je z toho jasně slyšet, že BOLT THROWER jsou přeci jen o nějaký ten level výš.

Závěrečný cover se od zbytku alba liší nejen kvalitou, ale i hudební stránkou. Nechci popírat, že by BOLT THROWER nepatřili mezi inspiračníDMC zdroje kapely, ale „Murderous Power“ spíše než na ně nechá vzpomenout na staré severské grupy jako ENTOMBED či GRAVE. Nějakých dvacet minut vlastní hudby + jedna cover verze sice na debut není moc, ale buďme rádi alespoň za to, že před námi neleží jen další čtyř písničkové demo. I pomocí krátkých vsuvek se formace snažila navodit válečnou atmosféru, což se vcelku povedlo. DMC jedou naplno, na tomhle pětadvacetiminutovém výplachu se s tím moc nemažou, řeže se hlava nehlava. Zběsilé tempo občas vystřídá klidnější, aby posluchač mohl popadnout dech, ale než se vzpamatujete, jede se dál. „Murderous Power“ má opravdu „vražednou sílu“. Po jeho poslechu se budete brodit krví, ale ti, co přežili, si bezpochyby rádi dají repete. Na to, že se píše rok 2012, je to hodně nadprůměrný počin, jenže je to celé zkreslené tím, jak dnešní death metalová scéna vypadá. Tím nechci současnou produkci nijak shazovat, ale když se v rámci žánru podívám o dvě desítky let nazpátek, kam album hudebně směřuje, a srovnám tehdejší vrcholovou produkci s tím, co zde recenzovaná parta na debutu předvádí, zas takový zázrak to není. I tak je to dílo velice sympatické a skupině bych přál, aby se její název konečně zviditelnil, protože si to nepochybně zaslouží nejen délkou pobytu na scéně, ale i svou navýsost poctivou tvorbou.

PS: Tentokrát se Pařát vytáhl a s CD mi poslal i časopis. Z toho, co mne zaujalo nejvíc, vyzdvihnu články o MASTER’S HAMMER či MORIORR a rozhovory se SUFFOCATION, V.A.R., TESTAMENT, DYING PASSION nebo SIGH. Kompletní obsah najdete na stránkách časopisu, odkaz na web je pod recenzí v kolonce „vydavatel“. Pařát totiž není jen distributorem u něj se objevujících nosičů, ale i jejich vydavatelem a až do jeho vyprodání je CD nedílnou součástí časopisu a nikde jinde ho neseženete.

Vydavatel:
Pařát

Domovské stránky: