Grave Digger – Clash Of The Gods (2012 / CD / Napalm / heavy-power metal)

Grave Digger – Clash Of The GodsNeuplynul ani měsíc od mé recenze na EP "Home At Last" a už píšu tyto řádky o nové dlouhohrající desce obklopené aurou legendami opředeného antického Řecka. GRAVE DIGGER se rozhodli udělat nám exkurzi po jeho pantheonu i bestiáři. Vynechat nemůžeme ani kapitoly ze slavného Oddyseova putování.

Desku otevírá intro pojednávající o bájném převozníkovy Charonovi. Fakt, který možná leckoho překvapí, je, že abyste tomuto kratičkému prologu porozuměli, museli byste umět německy. Ale žádný strach zbytek desky je zpíván v anglickém jazyce.  Deska poté přechází v klasický nářez kombinující prvky power a heavy metalu přesně tak, jak jsme na něj v případě této německé legendy zvyklí. Promyšlené postupy, geniální sólíčka a brilantní technické provedení, to jsou jistoty, na něž GRAVE DIGGER sází a, nutno uznat, nese to své velmi šťavnaté ovoce.

Po rychlém rozjezdu v podobě "God Of Terror" a "Helldog" album trochu zpomalí s písní, která má nádech mystické atmosféry a nese jméno "Medusa". Po ní už následuje titulní "Clash Of The Gods", která trochu zklamala mé očekávaní. Patří k tomu horšímu a nudnějšímu nejen z tvorby kapely, ale i z tohoto konkrétního alba a myslím, že titulní song by si zkrátka zasloužil víc. Moje zklamaní plně všakGrave Digger vykompenzovaly následující dva tracky "Death Angel & The Grave Digger" a "Walls Of Sorrow", které v sobě nesou velký náboj a energii v kombinaci s chytlavými refrény a patří, podle mého názoru, k tomu nejlepšímu, co může tato deska nabídnout. To už nás ale volání sirén („Call Of The Sirens“) pomalu zve k závěrečné části alba, tedy k Oddyseovu putovaní, které nemůže být zakončeno nijak jinak než vypalovačkou, kterou známe z EP, s příznačným názvem "Home At Last". Spolu s Oddyeseem tak dokončila svou pouť i deska a před námi je závěrečné zhodnocení.

Celý hudební vhled do mýtů starého Řecka se kapele vydařil opravdu výborně a potvrzuje, že i přes svůj pokročilý věk je stále v dobré hudební formě a metalovému světu má stále co nabídnout. Setrvává na prvcích, které mnoho formací opouští a navozují tak v mnoha případech feeling 80. let. Pro některé negativum pro mnohé (mezi něž se řadím) pozitivum.

Leckdo by mohl GRAVE DIGGERům vytknout, že se nesnaží být více inovativní a že neobohacují své dílo a žánr o nové prvky. Já zde nastoluji tuto otázku: Je oprávněné čekat něco takového od kapely tohoto věku? Osobně bych zanechal břímě inovace a obohacování na mladších kapelách v rámci žánru. DIGGER se touto cestou nedali. Rozhodli se zůstat na tom, co dobře znají, a co brilantně ovládají. A je to dobře, protože navzdory absenci originality přichází s muzikou, jež je plná energie a lahodí uchu posluchače. V tomto vidím jejich přinos a album „Clash Of The Gods“, vycházející koncem srpna, je toho důkazem.

Domovské stránky: Grave Digger

1. Charon
2. God Of Terror