Radio A – Ostrov Bláznů (2012 / CD / Good Day / alternativní mišmaš rock)

Hodnocení uživatelů:  / 6

Radio A – Ostrov BláznůNyní by měli zpozornět všichni anarchisté, aktivisté, archiváři, alimentní akcionáři, alkáči z Aše, analfabeti, apači, andulky v aspiku, artušovi alu-rytíři, almužnodárci i almužnoberci atd. Koneckonců zpozornět by měli především milovníci kvalitní a tak trochu jiné muziky, kterou RADIO A nabízí. Asi by nebylo zrovna na škodu v souvislosti s tímto projektem zmínit jméno Petra Mikulíka, který, jak kapela sama píše: „to teda i nazpíval a prostě tak nějak spískal…“ Pro doplnění by bylo navíc slušné připomenout též Alana Peštu z přeloučských LIGUÉRE!, (recenze zde). Jelikož totiž současná prohibice LIGUÉRE! nepřeje, přichází  na scénu projekt s názvem RADIO A, na kterém lze A. Peštu taktéž zaslechnout.

Po krátkém úvodu však nutno podotknout, že poutat společně tyto kapely by byla naprostá zvěřina a hloupost, jelikož RADIO A se vydává naprosto jiným směrem. Předně si nelze nevšimnout snahy o přísnou až netaktní kritiku současné sociální oblasti s důrazem na poukázání na typické a tolik nebezpečné čecháčkovství. Inu, je tomu tak, RADIO A nemilosrdně nastavuje zrcadlo, jež napomáhá odrážet všechna ta zvěrstva lidu. Většina textů se tak točí okolo strastní současné konzumní společnosti založené na poněkud prapodivných hodnotách. Nejedná se ani tak o intelektuální plácání prázdných frází do větru, jako spíše určitou formu důvtipného zesměšnění a povznesení se nad situaci v naší společnosti. Ale nejen to. Mimo sociálně zaměřených, štiplavých songů typu „Mafiáni“ – který by klidně mohl splňovat parametry nové státní hymny – či „Blázen“ na desce najdeme i pohodové, kritikou společnosti nezabahněné skladby, jako například úsměvnou pohodovku „Mára“ nebo „Lokomotiva“.

Hudebně lze „Ostrov Bláznů“ charakterizovat jen stěží. Aranže jednotlivých skladeb nejsou nikterak komplikované a působí relativně Radio A – Ostrov Bláznůprůhledně, na druhou stranu není příliš obtížné při troše snažení nalézat netradiční až poněkud chaotické postupy posouvající nahrávku do oblasti alternativního nebo přinejmenším nepříliš ortodoxního rocku, koketujícího například i s rapem. Celkovou slabinu však shledávám ve vokálním projevu Petra Mikulíka, který nemusí sednout zrovna každému. Příjemným zpestřením je proto hostování Alana Pešty ve skladbě „Usínám“. Díky celkové otevřenosti projevu a snaze překročovat hranice přednastaveného žánru spadá album do kategorie pozvolna přístupných a vyžaduje si větší míru pozornosti. Ve srovnání s LIGUÉRE! je však RADIO A mnohem čitelnější a řekněme lidovější.

Z nahrávky však i přes svou jistou naléhavost čiší dobrá nálada a spousta kvalitních a neotřelých nápadů. Pochvalu zaslouží i graficky povedený booklet, který se v dnešní době vidí jen skutečně zřídka. „Ostrov Bláznů“ je deska, od které jsem popravdě čekal asi trochu více, nicméně pořád se pohybuje nad hranicí tuzemského průměru.

Vydavatel: Good Day Records

Domovské stránky: Radio A

1. Blázen