Love.Might.Kill – 2 Big 2 Fail (2012 / CD / Massacre / hard rock-heavy metal)

Love.Might.Kill – 2 Big 2 Fail Do zrádného pole hard rocku a heavy metalu byla minulý rok vypuštěna i nová deska německých LOVE.MIGHT.KILL. Zrádného? No ano, je to otřepané. Ale zde to platí snad dvojnásob právě kvůli faktu, že hard rock i heavy metal patří k tomu nejstaršímu, co rocková a metalová historie nabízí. Snad proto je tvrzení, že v těchto hudebních odnožích již nelze přijít s ničím novým, s takovou oblibou používané všude možně. Do tohoto prostředí tedy 26. října přišla parta pod vedením bubeníka Michaela Ehrého (dnes GAMMA RAY a dříve METALIUM či FIREWIND), aby o sobě dala vědět svým druhým albem„2 Big 2 Fail“. Jaké jsou vyhlídky a ambice tohoto počinu?

Pokud jde o ambice, viděl bych to na základě několika poslechů asi takhle. Hudebníci se při tvorbě „2 Big 2 Fail“ drželi střízlivého přístupu k věci, který (v tomto případě) nelze než chválit. Vzhledem k obsahu alba je toto rozhodnutí více než vhodné. Navíc to rozhodně neznamená, že by se skupina uchýlila pouze k nízkým cílům. Deska je totiž na jedné straně skromná (dobře si uvědomuje své místo mezi žánrovými kolegy a svým vyzněním jim skládá hold), na druhé oprsklá a to prostě proto, že na to má a může si to dovolit. Pod dohledem stěžejních počinů žánru – často vousatých, ctihodných kmetů – se prezentuje tak, že tatíčkům rozhodně ostudu nedělá. Právě toto sebevědomí a úcta zároveň jsou na „2 Big 2 Fail“ velmi sympatické.

Celou dobu jsem žil v domnění, že „2 Big 2 Fail“ je svým obsahem někde mezi hard rockem a heavy metalem. Až při psaní tohoto článku jsem si uvědomil, že ona heavy metalová složka je zde zastoupena snad jen ve dvou případech. A to takových, že kdyby jich bylo víc, vůbec bych se nezlobil. Nu, co se dá dělat.
Startujeme intrem „Save My Soul“, které je vystavené především na klávesách. Komu se zde vybaví třeba takoví RAINBOW, nebude daleko od pravdy. Klávesy mají na albu silné využití, v ostatních písních se však drží spíše v pozadí a dokreslují atmosféru. Hned druhá „XTC“ pokračuje v nasazeném hard rockovém směru. S trojkou „Burn The Night“ to pánové vezmou od podlahy a pustí se do heavy metalové vypalovačky, v níž zejména po vokální stránce lze cítit jistý dotyk Jorna Landeho. Možná je to i díky úvodním slovům písně („As far as the eye can see…“, která jsou totožná s těmi, jimiž začíná pecka „Crimson Rider“ od MASTERPLAN). Faktem nicméně je, že zpěvák LOVE.MIGHT.KILL, Jan Manenti, se v některých okamžicích projevu Jorna Landeho opravdu blíží. Jindy zase dá vzpomenout na jakýsi mix Michaela Anderssona (FULLFORCE, CLOUDSCAPE) a Rickarda Bengtssona z dnes již nefunkčních LAST TRIBE. Zkrátka a dobře, představte si ostrý hlas schopný pěkně zakřičet, disponující dobře rozpoznatelnou barvou. V pěveckém projevu navíc nechybí ani notná dávka emocí. Zpěv je tak jasnou předností skupiny.
Čtvrtá „The One“ je opět typicky hard rocková skladba s výraznými klávesovými výstupy. Právě zde mi došlo, že LOVE.MIGHT.KILL mají v Love.Might.Kill písních tohoto druhu cosi společného s kolegy ASTRAL DOORS. Pětka „Restless Heart“. A sakra, tohle zní dost podobně tomu, co jsme slyšeli už v předchozí písni. A věřte tomu nebo ne, i do třetice tu máme něco hodně podobného, jen tedy v první sloce si to tentokrát odbudeme pouze s rytmickou sekcí jako podkladem. Navíc refrén se mi zdá jaksi zbytečně, nepřirozeně vyumělkovaný. Po patrně nejslabším kousku desky však přichází opět něco zajímavějšího. „The Great Escape“ má pomalejší úvod a hlavně dobrou jiskru danou především silnou zpěvnou linkou a solidním hudebním doprovodem. Jsme tedy opět v sedle a v tom pokračujeme i nadále. Ještě pomalejší, ale o to silnější je titulní „Too Big To Fail“. Emotivní píseň, ve které se velmi dobře prolínají hlavní a vedlejší vokální linky spolu s gradujícím hudebním doprovodem, v němž hrají rovnou roli všechny nástroje. Třešničkou je povedený refrén.
Výborná věc následuje hned po poslední notě titulní skladby. Asi největší pecka „We Fall“ je téměř power metalová věc s perfektním nábojem. Ne, tady opravdu není co vytknout, ani co zbytečně dál rozebírat. Skvělý tah, bravo pánové. A i když desítka dle mého soudu trochu pokulhává, nic to nemění na tom, že deska ve svém závěru mohutně finišuje. Připravila si pro nás totiž ještě hymnickou „Alone“ s perfektními klávesami a úderným závěrem a decentní tečku „The Perfect Mistake“, která si bere od každého aspektu „2 Big 2 Fail“ kousek a je tak dobrým shrnutím těch pětapadesáti minut, jež jsme s deskou strávili.

A tím jsme se dostali k největší slabině celého počinu. Hádáte správně, je to jeho stopáž potažmo některé skladby, které bych se nebál označit za vysloveně vycpávkové. Hlavně kolem středu to pokulhává. Nerad bych tu ale někoho uvedl v omyl. Myslím, že songy jsou vesměs nadprůměrné (snad kromě „Home“), jen jejich „vrstvení“ mi působí trochu problém. Pár věcí ubrat, tu a tam promíchat pořadí a myslím, že bychom tu měli něco o poznání lepšího. Hm, lepšího…určitě údernějšího. I tak „2 Big 2 Fail“ rozhodně stojí za pozornost.

Domovské stránky:
Love.Might.Kill

1. Save My Soul