Helloween – Straight Out Of Hell (2013 / CD / Sony Music / power speed metal)

Helloween – Straight Out Of Hell Obligátní dvou až tříroční pauzu si nechali němečtí klasici z tábora HELLOWEEN na přípravu nové desky, aby nás všechny počátkem roku 2013 potěšili. Již po čtrnácté tak máme možnost poslechnou si ten nejkvalitnější a nejklasičtější power speed metal s velkou tradicí.  Pravda, mnohé se za téměř třicet let změnilo, nicméně od dob velkého přelomu díky „Master Of The Rings“ se věci přece jen poněkud ustálily a dýňaři nám předkládají pravidelně celkem konstantní materiál.

Bohužel ne vždy se stoprocentně zadaří a nutno podotknout, že poslední desky jsou toho jasným důkazem. Nepředstavují totiž úplně to nejsilnější, co kdy kapela vytvořila. Ne snad, že by nějak rapidně vybočovaly ze zajetého konceptu, nicméně zastávám názor, že „Gambling With The Devil“ a „7 Sinners“ nepřinesly nic průlomového a zařadily se k obyčejnému průměru, který od HELLOWEEN zrovna nikdo nevyžaduje. Na vědomost se však dává, že „Straight Out Of Hell“ je o velký kus jinde a kombinuje staré dobré kořeny Derisových počátků s poněkud temnějším pojetím nastartovaným na počátku nového tisíciletí deskou „The Dark Ride“.

Po zvukové stránce nová deska nikterak nevybočuje ze zajetého trendu posledních cca deseti let a nabízí tak opět spíše temnější podání melodického metalu. Co se však znatelně mění, je návrat k jednoduché a veselé melodičnosti typické pro devadesátá léta.  První singlovka a úvodní „Nabataea“ ještě sice ničemu podobnému nenasvědčuje stejně tak jako „World Of War“, nicméně „Live Now“ je již jasným příkladem pozitivnějších a světlejších paprsků v táboru HELLOWEEN, kteří na své novince nabízí harmonický průřez dosavadní tvorby kapely. Rozumějme však průřez spíše druhé poloviny existence, návrat k ochráncům klíčů nás opravdu ani v nejmenším nečeká.

Vtíravá a nakažlivá melodičnost, kterou jsme si poslední dobou museli nuceně odpírat, alespoň tedy ve srovnání s dřívějškem, je zpět a to v Helloweenopravdu nápadné podobě. Přesvědčit může například nezvykle uhlazený refrén „Far From The Stars“. Ostatně i kytarové sólo představuje návrat v čase do druhé poloviny devadesátých let. Další velké překvapení pak nabízí o dost ostřejší „Burning Sun“, kde zachycujeme Andiho Derise v nové vokální poloze, která se na dotek přiblížila jeho totálnímu maximu. Naštěstí ho však ani o kousek nepřekročila a vše tak působí naprosto přirozeně. Díky povedenému refrénu a celkové struktuře se navíc jedná o jednu z nejlepších skladeb celé desky. Mezi další klenoty potom patří například parádní nakládačka „Straight Out Of Hell“ v tradičním stylu a též zajímavý a nezvyklý kousek „Asshole“. Velmi zdařile se jeví též skladba „Years“ a to především díky svému úchvatnému a strhujícímu refrénu. Nejde však pouze o něj, ale o celkovou symfonickou aranž písně.

Na desce se však objevují některé zbytečnosti, které výsledný pocit více než kazí. Album má sice hodinovou stopáž, díky čemuž se zmíněné zbytečnosti neobjevují na úkor potencionálních hitů, ale desku „pouze“ zbytečně natahují; to však na jejich vatovosti nic neubírá. A o které tedy jde??? Tak předně je to polo akustická „Hold Me in Your Arms“, která ne snad že by byla nějak extrémně zprzněná, nicméně je totálně zbytečná a působí dosti samoúčelně a nuceně. Ve srovnání s „Wanna Be God“ jde však o problém minimální. HELLOWEEN se povedl jeden dost povedený kousek v tom ohledu, že na jednu ze svých nejsilnějších desek dokázali zařadit též jednoznačně nejhorší skladbu své tvorby. Ano, nic horšího než „Wanna Be God“ tu ještě nebylo a ani nejspíš nebude. A je jedno komu je věnovaná (ať je to klidně F. Mercury) nebo jaké poselství přináší. Nehledě na skutečnost, že svým podkladem silně připomíná utahané intro známé z poslední desky IRON MAIDEN, na které jsem osobně dost háklivý. Ještě že závěr desky dává tomuto úletu zapomenout v obou případech.

HELLOWEEN ovšem celkově vzato předvedli perfektní návrat a to v plné formě. Nejen návrat do čela žánru (o kterém nikdo stejně nikdo nepochyboval), ale též návrat ke kořenům. „Straight Out Of Hell“ má jednoznačně ambice zařadit se vedle skvostů jako „The Time Of The Oath“, „The Dark Ride" nebo „Keeper Of The Seven Keys 3“, ba co víc, tyto desky může v mnohém i předčít. Vše ukáže čas a především živé podání, na které se jistě všichni těšíme.

Vydavatel: Sony Music Entertainment

Domovské stránky: Helloween

1. Nabataea