Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/plugins/system/advga/advga.php on line 21

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/templates/theme741/index.php on line 39
Výprava pod masky Ghost
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/volumemax.cz/volumemax.cz/templates/theme741/index.php on line 141

Výprava pod masky Ghost

Švédský fenomén posledních let, kapela GHOST (někdy též uváděná jako GHOST B.C.) se v našich končinách až donedávna jevila spíše jako okrajová záležitost. Čtenářům našeho serveru však jistě neunikla pochvalná recenze zatím poslední desky „Infestissumam“ (čtěte zde), která hudebně navazovala na téměř geniální debut „Epus Enonymous“ z roku 2010. Jakkoli ale byly obě nahrávky perfektní, kapela v tuzemsku patřila spíše k neznámým otazníkům. Podobná situace jistě nepanovala pouze u nás, jenže ostudný konzervatismus a ještě ostudnější ignorace zdejších rádií či hudebních televizí v kombinaci s kolovrátkovou omezeností tento fakt jen prohloubily. Navíc je třeba zmínit, že Česká republika byla až do nedávna kapelou z hlediska vystupování opomíjena. Pro prolomení tohoto stavu si GHOST nemohli vybrat lepší moment, než předskakovat před legendou IRON MAIDEN. Právě v tento moment na sebe chtě nechtě upozornili téměř dvacet tisíc posluchačů, kteří si kapelu zařadili dle vlastního uvážení. Ať tak či tak, proběhlo to, co rocková rádia či televizní kanály nedokázaly dostatečně - vytvořilo se jisté podvědomí.

Není pochyb o tom, že někoho nechala hudba těchto Švédů naprosto klidným, nelze ale také pochybovat o vytvoření podhoubíčka pro budoucí fanouškovskou základnu. Někdo mohl být ohromen hudební prezentací odkazující do hardrocku osmdesátých let v kombinaci s okultním a psychedelickým rockem předcházející dekády, někoho mohla naopak zaujmout image a celková stylizace. Pravda, masky a kostýmy jsou v dnešní době poněkud přežité a pro mnohé odpuzující, každopádně GHOST nabízí poněkud odlišný přístup. Nejde totiž o pouhé zamaskování, ale o celkovou stylizaci korespondující jak s hudebním, tak pódiovým projevem. Jelikož GHOST žijí i mimo koncertní pódium, je potom téměř nemožné dohledat totožnost jednotlivých hudebníků. Nedalo mi to a o něco podobného jsem se přece jen pokusil.

 

Abych předešel diskusnímu dohadování, jež by mohlo vyplývat z nejasností či snad nepřesností, předem podotýkám, že informace, které jsou obsaženy v následujícím článku, představují spíše než vlastní špionážní činnost založenou na odposleších, štěnicích, infiltraci či snad vydírání „pouze“ souhrn informací a faktů, které jsou dostupné napříč internetem. Nejde však pouze o bezduché tlachání, ale z valné části o argumenty mající celkem logickou a hlavně empiricky verifikovatelnou hodnotu. Článek však může mít pro některé – i přes oporu ve faktech – diskutabilní charakter. Závěrem úvodní části dodávám, že si za svými poznatky stojím a výsledkům celkem důvěřuji.

Démon sem a démon tam

V investigativní části je třeba zmínit jednu podstatnou skutečnost. GHOST se skládá ze šesti členů, z nichž pět najdeme pod označením Nameless Ghoul (bezejmenný démon). Papežsky stylizovaného frontmana pak známe jako Papa Emerita. Odhalení identity pěti „bezejmenných démonů“ je v současné době prakticky nemožné, avšak o něco nadějnější je pátrání v případě vokalisty Papa Emerita II, který v roce 2013 prodělal menší vizuální obměnu a obrazně tak nahradil předchozího Papa Emerita. Tak jak tak, jde stále o tutéž osobnost, neboť změna proběhla pouze v rovině vizuální. Malba na snímatelné masce dostala ostřejších kontur a celkově zachycený výraz poněkud zvážněl. Nabízí se otázka, proč je vlastně odhalení identity Papa Emerita II snadnější než v případě zbylých bezejmenných démonů. Odpověď je poměrně jednoduchá. Identifikaci usnadňují především dva faktory. Tím prvním je odlišná image od zbytku kapely a tím druhým, a hlavním, je fakt, že vokální projev lze maskovat jen stěží.


O tzv. Nameless Ghouls, kteří obstarávají jednotlivé instrumenty toho skutečně mnoho nevíme. Jejich identita zůstává celkem úspěšně utajena a na pódiu tak vnímáme pouze kohosi s kytarou, kohosi za bicími atd. Tomu navíc napomáhá i totožná image, která může často vést k zaměňování v momentě, kdy jsou nástroje odloženy. Nenechme se ovšem mýlit. Filozofie GHOST je relativně propracovaná a na tento fakt bylo myšleno. To, co se na první pohled zdá stejné, totiž při bližším prozkoumání přece jen vykazuje známky jedinečnosti. Každý z nich je totiž opatřen o jeden pevně daný zvýrazněný symbol na svislém pásu táhnoucím se na boku těla od prsou ke kolenům. Každý z hudebníků má tak zvýrazněn jiný symbol, což zajišťuje jejich odlišení. Na druhou stranu jde jen pseudo-odlišení, neboť ve skutečnosti pořád nevíme, kdo se pod hábitem může skrývat.

 


V konkrétní rovině se potom jedná o symboly opačně otočených trojúhelníků, dále modifikované verze trojúhelníků s proškrtlým vrcholem či jakýmsi klíčem. Pro doplnění nebude jistě od věci spojit si tyto symboly s jednotlivými členy:

 

 

 

Že by Dave Grohl z FOO FIGHTERS?

V rozhovoru pro http://www.spin.com/ „Nameless Ghoul“ hovoří o významu těchto symbolů a vězte, že neodráží nic profláklejšího, než čtyři základní elementy (voda, oheň, vítr, země,) a jako pátý éter.

Identita jednotlivců je, jak bylo naznačeno, jednou velkou neznámou, nicméně i přes tuto skutečnost přece jen kolují nejrůznější informace, především potom v případě bubeníka. Dle článku na serveru http://www.metalinsider.net/ by jím mohl být zpěvák kapely FOO FIGHTERS, Dave Grohl. Jako důkaz by měla sloužit skutečnost, že s kapelou spolupracoval během nahrávání cover verze skladby „I’m A Marionette“. Osobně mi tato informace přijde dosti nepravděpodobná, každopádně v úvahu se rozhodně vzíti musí. Navíc zdrojů s touto informací existuje celkem dost.

 

Tak trochu jiný papež

V další části se již podíváme na osobnost nejvýraznější a to na samotného Papa Emerita II. Jak již bylo naznačeno v první části, jedná se o stejnou personu pod maskou jako v případě předešlého Papa Emerita, pouze s jinou výslednou vizáží zahrnující jak makeup tak také odlišný hábit laděný do černé barvy. Takový je tedy pocit diváka/posluchače, pochybuji ale o tom, že by pro kapelu měla tato proměna pouze estetický význam. Lze se s největší pravděpodobností domnívat, že za touto proměnou stojí především duchovní a symbolický význam, neboť proč by docházelo též k modifikaci celého jména, respektive odlišení v podobně římské číslovky dva. Nezaměnitelný vokální projev nám ovšem jasně naznačuje, že pod maskou se nezměnilo zhola nic.

 

Hitman s knírkem? Kdeže…

V době, kdy se na internetu začínalo vášnivě diskutovat o identitě samotného Papa Emerita, respektive Papa Emerita II. kapela projevila nebývalý smysl pro humor a snažila se celkem zdařile mystifikovat sérií studio session skladeb, které měly celou záhadu rozluštit. Konkrétně šlo o skladby „Ritual“, „Year Zero“ a „If You Have Ghost“. Výsledek posuďte sami:


 


Člověk ani nemusí být agentem, aby při podrobnějším pohledu odhalil, že si s námi skupina pouze pohrává a nejde o nic jiného než o hloupý žertík, neboť údajný muž pod maskou je vlastně opět muž s maskou. Nepřirozená artikulace, nejasná gesta, nezvykle hladká textura kůže a pod slunečními brýlemi prosvítající otvory na oči jsou toho jasným důkazem. Navíc nesmíme zapomenout na sluchátka během klipu, která tak maskují výřez na uši. Asi si jen stěží představit, že by kapela tuto mystifikaci zamýšlela jakkoli vážně, neboť by šlo o útok na inteligenci posluchačů. Na druhou stranu ale nelze popřít skutečnost, že formace rozehrála celkem zajímavou hru. Konečně také nelze vyloučit ani procenta posluchačů, kteří se spokojili se skutečností, že pod maskou papežského Emerita II. se skrývá plešatý chlápek s knírkem.




 

Že by to byl Tobi?

My se s podobným závěrem spokojit nemůžeme, a proto pokročíme opět kousek vpřed ve snaze rozluštit celou tuto záhadu. Za zatím nejpřijatelnější rozuzlení záhady muže pod papežským hábitem je po internetu považována verze, dle které se pod maskou skrývá mladík Tobias Forge (1981).






 


Nutno podotknout, že této skutečnosti by mnohá fakta skutečně nahrávala. Abych byl přesnější, indicie jsou téměř nezpochybnitelné. Tak předně, Tobias Forge je oficiálně spojován se švédskou kapelou REPUGNANT, kde dle metalové encyklopedie metal-archives.com působil v letech 1999 – 2006 pod jménem Mary Goore jako kytarista a zpěvák. Díky growlingu, který je pro REPUGNANT klíčový je hlasová identifikace naprosto nemožná, nicméně dle výše uvedené encyklopedie (která se v této věci odvolává na STIM – Swedish Performing Rights Society) je pod texty této kapely uveden kdosi pod pseudonymem „A Ghoul Writter“, což je celkem zajímavá, ale nic neřešící náhoda. Jediný fakt, který si lze odnést, je skutečnost, že v REPUGNANT vystupoval skutečně Tobias Forge (což ostatně dokazují i videa na youtube), ale nelze dokázat, že jde o muže pod maskou v kapele GHOST. Ten dle mého nejjasnější důkaz a postup v pátrání nastává ve spojitosti s indie rockovou kapelou SUBVISION rovněž ze Švédska, kde za mikrofonem najdeme starého známého T. Forge. Nyní už jsme skutečně na vrcholu celé pyramidy, neboť při poslechu této hudby zcela evidentně docházíme k závěru, že za mikrofonem skutečně zpívá tatáž osoba, jako pod maskou Papa Emerita. Posuďte sami:


 

A ještě jedna ukázka:

 


Zmíněnou skutečnost navíc s jistým odstupem a dávkou nejistotu na internetu potvrzuje velké množství více či méně renomovaných hudebních serverů. Já osobně až tak moc nepochybuji a výsledkům své menší investigativní aktivity věřím, neboť asi jen těžko mi někdo bude vymlouvat, že hlasy v SUBVISION a GHOST nejsou totožné. Na druhou stranu životní zkušenost nám velí nic nepovažovat za 100% a to dokonce ani v případě, že by kapela něco takového skutečně potvrdila, což se doposud nestalo.

 

BEHEMOTH – Když máš duchy … máš vše

Celkem zajímavou selfie postnul začátkem léta na internet Nergal z kapely BEHEMOTH. Ano i člověk jako Nergal už má selfie. Na ní před objektivem zcela evidentně pózuje právě s Tobiasem. O dost podezřelejší je navíc popisek fotografie ve znění „If you have ghosts … U have everything :)“. A to úplně nejzajímavější přichází nakonec. Právě v období, kdy se fotografie na internetu objevila, hráli BEHEMOTH i GHOST na stejném festivalu, konkrétně na Forta Rock v Nijmegenu. No není to moc náhod najednou?

 

 

Závěr

K čemu jsme tedy nakonec dospěli? Připomněli jsme si hlavní filozofii švédského fenoménu posledních let, kapely GHOST, která zakládá svou existenci – krom kvalitní hudební prezentace – především na špičkové a promyšlené image. Oklikou jsme nastínili jejich menší či větší hrátky s anonymitou a dospěli k několika zajímavým skutečnostem, které ač nejsou oficiálně potvrzeny, mohou sloužit jako jedna z možností. V případě Dave Grohla bych byl celkem opatrný, neboť podobná varianta mi nepřijde až tak pravděpodobná. Dovolím si ovšem tvrdit, že muž pod maskou Papa Emerita II. je skutečně výše zmiňovaný Tobias Forge. Zároveň zcela pozvolna a nenápadně vyplula na povrch skutečnost, že je-li pod maskou skutečně Forge, jedná se o dosti talentovaného a aktivního člověka jelikož krom zmíněných kapel ho lze spojit dále s formací MAGNA CARTA CARTEL. Rovněž jej najdeme jako kytaristu na demech CRASHDÏET. Přestože identita jednotlivých hudebníků mnoho posluchačů vůbec nezajímá, osobně doufám, že se někdy skutečně oficiálně dozvíme, s kým vlastně máme tu čest.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit